KUVA: KTP-Basketin puheenjohtaja Jyrki Lindström (oikealla) tarjosi talkooapuaan Kotkamillsin toimitusjohtajalle Markku Hämäläiselle puusavotassa, mutta metsäalan ammattilainen oli jo ennättänyt panna puut nurin ja pilkkoakin suurimman osan kotitontillaan Pyhtäällä. Lindströmin tehtäväksi jäikin lähinnä poseerata yhteiskuvassa ja todeta, että ”hyvältä näyttää!”

KUVA: KTP-Basketin puheenjohtaja Jyrki Lindström (oikealla) tarjosi talkooapuaan Kotkamillsin toimitusjohtajalle Markku Hämäläiselle puusavotassa, mutta metsäalan ammattilainen oli jo ennättänyt panna puut nurin ja pilkkoakin suurimman osan kotitontillaan Pyhtäällä. Lindströmin tehtäväksi jäikin lähinnä poseerata yhteiskuvassa ja todeta, että ”hyvältä näyttää!”

KTP-Basket selätti koronakauden

Kannatuslippukampanja, haastetempaus ja viime kädessä Kotkamillsin tuki olivat ratkaisevia. Paperitehdas tuplasi koko talkoopotin, toi ”kakun päälle kirsikan”, ja takasi Korisliigan jatkuvuuden Kotkassa.

KTP-Basketin korona-ajan selviytymistalkoot on saatettu onnellisesti maaliin. Kannatuslippukampanja, sen rinnalla toteutettu haastetempaus ja viimee kädessä Kotkan paperitehtaan, Kotkamillsin, kertaluonteinen koronatuki takaavat sen, että seura selviytyy kauden 2020/21 velvotteista, ja miesten Korisliigaa pelataan Kotkassa jatkossakin.

KTP-Basketin puheenjohtaja Jyrki Lindström on huojentunut lopputulemasta.

Kiitos kaikille tahoille, jotka olivat auttamassa meidät ison vuoren yli. Kun ottelutapahtumat suljettiin yleisöltä syksyllä, lanseerasimme kannatusliput, ja se kannatti. Niitä myytiin tuhansia. Tapani Piiparin ideoima haastekampanja lisäsi yhteisöllisyyttä koripalloperheessä, ja Kotkamills toi sitten kirsikan kakun päälle, Lindström toteaa ja jatkaa:

Toimitusjohtaja Markku Hämäläinen halusi kuulla kannatuslippujen ja haastekampanjan tuoton, ja paperitehtaan panoksena hän tuplasi koko potin! Siitä syvä kumarrus.

Sen enempää Lindström kuin Hämäläinenkään eivät halua puhua euroista. KTP-Basketin puheenjohtaja suhteuttaa kuitenkin kaikkien koronatoimenpiteiden yhteisvaikutuksen.

Se on ainakin yhtä paljon ellei enemmän kuin runkosarjan otteluidemme yleisötulot normaalikautena. Tämän tuloksen turvin voimme ryhtyä rakentamaan jo tulevaa, Lindström toteaa.

Kotkamills ja Markku Hämäläinen olivat koronatuellaan itse aloitteellisia.

Meillä tehtaalla viime vuosi oli hyvä, ja tästä vuodesta on tulossa vieläkin parempi. Kun tällaisessa tilanteessa on mahdollisuus auttaa, niin miksi emme sitä tekisi. Kysyimme henkilöstöjohtaja Jari Lipon kanssa Lindströmiltä, voimmeko tehdä jotain, ja apu kelpasi, Hämäläinen selvittää.

Markku Hämäläinen ja Jyrki Lindström kertovat, että Kotkamills ja KTP-Basket ovat jo monivuotisia yhteistyökumppaneita, ja nykyinenkin diili ulottuu aina vuoteen 2023. KTP-Basketin puheenjohtajalle yhteydenotto Kotkan paperitehtaan johtoon yhteistyön toivossa oli aikanaan luontevaa.

Olemme harrastaneet Lindströmin kanssa purjehdusta kymppikesäisistä asti. Optimistijollilla se alkoi, ja Jyrkihän jatkaa H-veneellään kilpailemista aina MM-tasolla asti. Minulle riittää nykyään huviveneily. Tuttuja siis ollaan, ja matkaveneemmekin ovat Merinimessä ihan vieri vieressä, Markku Hämälöinen selvittää.

Markku Hämäläinen huomauttaa, ettei näkyminen paikallisseuran tapahtumissa välttämättä edistä sahatavaran, laminaattipaperin tai edistyksellisen, muovittoman kartongin myyntiä.

Ovathan toki meidän muovittomat kupit jo käytössä KTP:n tapahtumissa, mutta ennen muuta tuessamme on kysymys yhteiskuntavastuusta. KTP on osa kotkalaisuutta, ja niin olemme mekin. Molempien säilyminen elinvoimaisena on ympäröivälle yhteisölle tärkeää. Meidän henkilöstöstämme monet ovat sekä koripallo-KTP:n että jalkapallo-KTP:n kannattajia, ja tämä vastaantulomme on yhtälailla kaikkien ”millsiläisten” tuki seuralle, Markku Hämäläinen painottaa.

Viime vuodenvaihteen suuri uutinen paperiteollisuudessa oli, kun tuli tieto Kotkamillsin siirtymisestä suuren itävaltalaisen Mayr-Melnhof Groupin omistukseen. Kauppa vaatii vielä kilpailuviranomaisten hyväksynnän, mutta sen arvellaan toteutuvan tulevan kesän aikana.

Mayr-Melnhof Group on Euroopan kolmanneksi suurin kartongin ja pakkauskartongin tuottaja, ja koko konserni työllistää noin 10.000 henkeä. Tänä vuonna toteutuvien kahden yrityskaupan jälkeen MM on Euroopan toiseksi suurin kartonginvalmistaja heti Metsä Boardin jälkeen.

Kotkamillsillä on henkilökuntaa runsaat 500, ja Kotkan tehtaan erikoisosaamista on muoviton kartonki. Siitä valmistetaan muun muassa kertakäyttöastioita, joilla on kansainvälisestikin kysyntää niin paljon, kuin tehdas pystyyy tuottamaan.

Korona on kuitenkin hidastanut maailmanvalloitusta. Taivekartongin menekki sen sijaan on pitänyt koneen tilauskannan ennätyksellisen korkealla, ja kartonkikone käy täysillä. Sama tilanne on laminaattipaperikoneella ja sahalla.

Toki tuo Kotkamillsin muoviton kartonki on jo saanut jalansijaa myös Suomen rajojen ulkopuolella. Muun muassa Teemu Pukin Norwich City FC siirtyi runsas vuosi sitten uuteen aikaan.

Kaikki mitä heidän stadionillaan Carrow Roadilla nautitaan, juodaan meidän kupeista. Toivomme, että Teemu-yhteistyömme poikii uusia mahdollisuuksia. Nyt kun Norwich palasi takaisin Valioliigaan, pyrimme markkinoimaan muovittomuutta muillekin pääsarjaseuroille, toteaa Markku Hämäläinen.

Suurissa kansainvälisissä yrityskaupoissa herää usein kysymys henkilöstön jatkuvuudesta. Kotkamillsin tapauksessa väki on siirtymässä uuden omistajan palvelukseen vanhoina työntekijöinä, ja entinen johtokin jatkaa.

Mayr-Melnhof Group näkee osaamisessamme mahdollisuuden. Motivoitunut ja ammattitaitoinen henkilöstömme on huomattu MM:ssä. Aiemmat investointisuunnitelmamme on hyväksytty, ja Kotkaan on luvassa jopa lisäpanostusta, kertoo Kotkamillsin toimitusjohtaja Markku Hämäläinen.

KTP-Basketin haastekampanjan haastajia ja haasteisiin vastanneita:

Markku Ahti, Kimmo Anttila, Matti Arola, Mika Arola, Niko Arola, Manu Backman, Matti Gammelin, Esa Grenman, Pekka Gunther, Kari Hannus,

Pertti Holma, Jarkko Hulkkonen, Ville Huuhtanen, Pekka Jäntti, Matti Jylhä-Vuorio, Elina Järvinen, Matti Järvinen, Olli Järvinen, Jorma Kilpiäinen, Markku Kumpunen,

Petra Kunelius, Urho Laine, Joni Lanki, Mika Lanki, Riitta Lanki, Jonne Lassila, Pasi Leppänen, Maj-Britt Lindström, Jukka Lopperi, Ari Marttila,

Petri Matikainen, Joona Mielonen, Jukka Mustonen, Sami Mykrä, Mika Neuvonen, Toni Neuvonen, Petteri Nieminen, Auli Nyman, Jussi Ollikainen, Viki Ollikainen,

Ari Paananen, Sirpa Paatero, Marko Paldan, Jani Piipari, Juha Piipari, Pasi Piipari, Tapani Piipari, Laura Pusenius, Jari Raitanen, Jukka Rautiainen,

Pasi Riiali, Mari Räinä, Jari Saarinen, Kari Salo, Esa Sinivaara, Tomi Sinivaara, Arto Suuronen, Ari Söderholm, Harri Tamminen, Heikki Tiilikainen,

Heli Toikka, Pekka Tuhkanen, Alpo Tuurnala, Ulla Tuurnala, Pertteli Tuutti, Ville Vainio, Jukka Vehkasalo, Jari Vekkilä, Osmo Vänskä

Firmasarja”:

Kotkamills, Kymen Sanomat, LähiTapiola Kaakkois-Suomi, STARK, Täystuho, Cukca, Paperall, Eagle Techniques

Listassa on haastetempauksen kautta kannatuslippukampanjaan osallistuneet yksityishenkilöt ja yritykset. Joukosta saattaa puuttua nimiä, jotka eivät syystä tai toisesta ole päätyneet seuran tietoisuuteen.

Haastetempauksessa esitettiin kaikkiaan noin 500 haastetta. Kampanjaan voi vieläkin osallistua maksamalla oman panoksensa KTP-Basketin tilille. Ohjeet löytyvät seuran verkkosivuilta (ktpbasket.fi).

Jo ennen haastetempausta ja senkin aikana lukuisa joukko KTP-Basketin kannattajia osti tuhansia yksittäisiä kannatuslippuja. Tästä kaikesta suuri kiitos jokaiselle tavalla tai toisella selviytymistalkoisiin osallistuneelle.

Kiitokset myös kaikille yhteistyöyrityksille, jotka usein eri yhteistyömuodoin ovat olleet mahdollistamassa koripallokauden 2020/21 läpiviennin.

Ja vielä! Kiitokset myös seuran omalle väelle! Vuosi on ollut vaativa, mutta me selvisimme siitä – MYÄ YHES!

TEKSTI: Matti Järvinen KUVA: Mikko Mäkelä

Tämä juttu on julkaistu Kymen Sanomissa torstaina 15.4.2021. Tässä yhteydessä tekstiä on joiltakin osin päivitetty ja täydennetty.

Yhteistyökumppanit

2021-03/port-of-haminakotka-logo-1-rivi-rgb
2019-05/autosuni-logo
2019-05/dakar-petrooli
2019-05/datagroup
2019-08/eko
2019-05/ankkuri
2019-05/image001i
2019-05/handelbanken
2019-05/kotkalogo
https://www.intersport.se/
2019-05/kotkanklubi
2019-05/kymen-sanomat.svg-
2019-05/lahitapiola-kaakkois-suomi-rgb-sininen
2019-05/lamposulku
2019-05/marina-cafe-laituri-led-kuva
2019-05/min-tamminen-logo-02
2019-05/logo-fin-fi
2019-05/nordea-masterbrand-500px-rgb
2019-05/omasp-logotype-cmyk-tm-slogan
2019-05/op-kymenlaakso-rgb-vasen
2019-05/risti-13-lukitustekniikka
2019-05/rudus-logo
2019-05/si
2019-05/spalding-logo-hirez
2019-05/steveco
2019-05/taeystuho
2019-05/visilogo
2019-05/sportia-0
2019-10/ekami-tekijo-iden-tekija-logo-mag-1024x512pix-jpg
2020-10/logo-colour-rgb
2020-10/1603295200_stark-logo
2021-06/kso
2021-06/players

Kotisivu & Design by Intendit Web Agency