KUVA: Kotkan STARKissa on mukava työilmapiiri. Väki on viihtynyt talossa hyvin ja pitkään. Jokin aika sitten Korelan toimipisteessä vietettiin eläkeläisjuhlia, kun kolmattakymmentä vuotta firmaa palvellut Ahti Seppälä (etualalla) päästettiin oloneuvokseksi. Jutussa haastateltu yksikönpäällikkö Kari Salo istuu Seppälän takana toisena vasemmalta.

KUVA: Kotkan STARKissa on mukava työilmapiiri. Väki on viihtynyt talossa hyvin ja pitkään. Jokin aika sitten Korelan toimipisteessä vietettiin eläkeläisjuhlia, kun kolmattakymmentä vuotta firmaa palvellut Ahti Seppälä (etualalla) päästettiin oloneuvokseksi. Jutussa haastateltu yksikönpäällikkö Kari Salo istuu Seppälän takana toisena vasemmalta.

STARK ja KTP-Basket pelaavat yhteen

Suuri kansanvälinen rakennustarvikealan yritys on seuralle merkittävä yheistyökumppani. STARKin Kotkan yksikkö ja sen päällikkö Kari Salo ovat mukana myös KTP-Basketin haastekampanjassa.

Kaikki tietävät, mikä on STARK, ja aika monet senkin, että Pohjois-Euroopan johtava rakennustarvikealan yritys ja lähinnä sen toimipiste Kotkan Korelassa on KTP-Basketin merkittävä yhteistyökumppani. Ja se on ollut sitä jo parikymmentä vuotta.

Yhteiselo alkoi itse asiassa vuonna 2002, jolloin kulmakunnalla kasvanut Kari Salo astui yksikönpäälliköksi.

– ”Löde” (KTP:n pitkäaikainen valmentaja Sauli Lanki) tuli käymään ja puhui vakuuttavasti seurasta ja koripallosta. Tartuin tarjoukseen enkä ole sitä kauppaa joutunut katumaan, vakuuttaa Kari Salo.

STARKin ja KTP-Basketin yhteistyö noudattelee perinteisiä muotoja; seura tarjoaa näkyvyyttä ja Steveco Areenalla puitteet muun muassa yritysten asiakas- ja sidosryhmätapaamisille.

Me olemme kutsuneet kumppaneitamme KTP:n matseihin ja urheilutalon VIP-tiloihin, ja tapahtumat ovat toimineet aina mainiosti. Me olemme olleet tyytyväisiä, ja niin ovat olleet meidän vieraammekin, kertoo Salo.

Joissakin yhteyksissä puhutaan urheiluseurojen tukijoista ja sponsoreista, mutta pääsarjatasolla ainakin kysymys on liiketoiminnasta, jossa on kaksi saavaa osapuolta.

Meidän panoksemme KTP-Basketille on vastikkeellista, ja olemme saaneet sen, mistä olemme maksaneet, Kari Salo jatkaa.

STARK kantaa myös yhteiskuntavastuuta. Nyt kun urheiluseuroillakin on koronapandemian takia vaikeaa, on yritys lähtenyt mukaan KTP-Basketin haastekampanjaan. STARK firmana ja Kari Salo yksityishenkilönä ovat haastaneet kaltaisiaan mukaan selviytymistalkoisiin.

Kari Salo (49) on Ruotsinpyhtään poikia Vastilasta. Hän meni kesätöihin Kotkan Rautakauppaan 1994, ja sillä tiellä mies on edelleen. Tätä nykyään Salo on koko STARK-konsernin virkaiältään vanhin paikallisjohtaja.

Matkan varrella olen toiminut erinäisissä tehtävissä. Nyttemmin työpäivä täyttyy lähinnä liikkeenjohdosta. Kartalla pitää kuitenkin yhä pysyä, ja kyllä minä maalitikin kykenen vielä myymään, Salo selvittää.

Rakennustarvikeakauppa on muuttunut paljon niistä ajoista, kun ”Spede” nousi TV-sketsissä verkkaisesti tiskin alta torkuilta.

Asiointi tapahtuu paljolti puhelimella, sähköpostilla ja verkossa, ja palvelun painopiste on siirtynyt merkittävästi noutopihalle. Meitä on täällä Korelassa vajaa 30 henkeä, joista kolmannes palvelee asiakkaita logistiikan puolella, avaa Salo.

Yksikönpäällikkö Kari Salo kehuu työyhteisöään.

Meillä on tosi hyvä porukka, ja ydinjoukko on pysynyt kasassa. Jos jossain muualla yksiköissämme on koko ajan jonkun sortin rekrytointi menossa, on meillä viihdytty hyvin ja pitkään.

Ikään kuin varmemmaksi vakuudeksi tästä Kari Salo kertoo, että tämän jutun haastattelupäivänä Kotkan STARKissa vietettiin eläkkeelleläksiäisiä.

Seppälän Ahti pääsi oloneuvokseksi 22 palvelusvuoden jälkeen. Hänelle ala on tuttu aina Tallbergin ja Rautakymin ajoilta, Kari Salo huomauttaa.

Kotkan STARKilla ja Kari Salolla on oma markkinointibudjettinsa, joskin isot diilit esimerkiksi urheiluseurojen kanssa on kierrätettävä pääkonttorin kautta.

KTP-Basket on meidän merkittävin yhteistyöseuramme, mutta olemme me mukana jalkapallo-KTP:ssakin ja Peli-Karhuissa sekä Haminan Palloilijoissa.

Salolla on itselläänkin urheilutaustaa. Pesäpallo on miehen oma laji, ja pelit jatkuvat yhä aluesarjatasolla Ruotsinpyhtään Riennossa.

Huvin ja kunnon vuoksi pelaillaan höntsäkorista kaveriporukalla, johon kuuluvat muun muassa KTP:n vanhat SM-sarjapelaajat Toni Ilmonen ja Jari Vekkilä, Kari Salo paljastaa.

Mitä STARK on?

oSTARK GROUP on johtava rakennustarvikealan yritys Pohjois-Euroopassa. Pörssiyhtiön toimintaympäristöön kuuluvat pohjoismaiden – Suomen, Ruotsin, Norjan ja Tanskan – ohella Saksa. Pääkonttori on Tanskassa.

oGroupilla on 412 yksikköä ja 10.000 työntekijää. Liikevaihto vuonna 2019 oli 4,3 miljardia euroa.

oSTARK SUOMI on Suomen suurin yksiomisteinen rakennustarvikeketju; markkinaosuus on 20 prosenttia ja liikevaihto 571 miljoonaa euroa (2019). Työntekijöitä on 1.000 ja valikoimissa 50.000 tuotetta.

oSuomen STARKin sloagan on: ”Reilusti rakentajan asialla!”

oSTARK oli ennen mm. Starkki, mutta Puukeskuksen liiketoimintojen oston jälkeen nimi ”lyheni”.

oasiakaskunnan muodostavat niin rakennusliikkeet ja yrittäjät kuin yksityiset ja pienrakentajat.

oSuomen STARKilla on 26 toimintayksikköä, joista Kotka on yksi. Korelassa on vajaa 30 työntekijää.

KTP-Basketin kannatuslippukampanjan haasteita:

Laura Pusenius haastaa millä tahansa summalla mukaan selviytymistalkoisiin Teuvon, Mirkan, Jounin, Markuksen, Mian, Heidin, Tuhtin ja Karin (Salo).

Kari Salo vastaa haasteeseen ja haastaa sopivaksi katsomallaan summalla Mika Lankin, Joni Lankin, Sami Mykrän ja Matti Metsolan.

Stark vastaa yrityshaasteeseen ja haastaa mukaan 300 eurolla K-rauta Kotkan, Matto-Kotkan, RTV-Kotkan ja Prisma Kotkan.

Jussi Ollikainen vastaa Viki Ollikaisen haasteeseen ja haastaa vanhat korismestarit Pertti Araviidan ja Pertti Laannin mukaan sopivaksi katsomallaan summalla.

Osmo Vänskä vastaa Jukka Lopperin esittämään haasteeseen ja kiittää KTP:ta juniorina saamistaan koripallo-opeista.

Kampanjahaasteet – haastajat ja haastetut – on julkaistu KTP-Basketin verkkosivuilla aina sunnuntaisin. Ensimmäinen haastelista julkaistiin 24.1., toinen 31.1., kolmas 7.2., neljäs 14.3., viides 21.2. , kuudes 28.2., seitsemäs 7.3. ja kahdeksas 14.3.2021.

KUN HALUAT HAASTAA TAI VASTATA HAASTEESEEN, TOIMI NÄIN:

o maksa sovittu summa KTP-Basketin tilille FI89 3131 1001 4670 87 tai Mobile paylla (67661)

o kirjoita sähköpostiosoitteesi maksun viestikenttään

o ole yhteydessä niihin tahoihin, jotka haluat haastaa ja kerro heille tämä sama

o lähetä sähköposti osoitteeseen heli.a.toikka@gmail.com ja kerro, kenet haastat tai kenen haasteeseen vastaat

o kun maksusi näkyy KTP-Basketin tilillä, luemme sieltä kirjoittamasi sähköpostiosoitteen ja lähetämme Sinulle kannatuslipun(t)

o kannatuslippu on keräilylippu eikä se oikeuta otteluun sisäänpääsyyn

o jokaiseen kotipeliin tulee uusi lippu eli voit ostaa kannatuslipun vaikka jokaiseen otteluun

TEKSTI ja KUVA: Matti Järvinen

Juttu STARKista on julkaistu KTP-Basketin kausijulkaisussa 2/2021. Tässä yhteydessä tekstiä on päivitetty. ”Kausarin” muutkin jutut julkaistaan näillä verkkosivuilla lähiaikoina.

Yhteistyökumppanit

2021-03/port-of-haminakotka-logo-1-rivi-rgb
2019-05/autosuni-logo
2019-05/dakar-petrooli
2019-05/datagroup
2019-08/eko
2019-05/ankkuri
2019-05/image001i
2019-05/handelbanken
2019-05/kotkalogo
https://www.intersport.se/
2019-05/kso
2019-05/kotkanklubi
2019-05/kymen-sanomat.svg-
2019-05/lahitapiola-kaakkois-suomi-rgb-sininen
2019-05/lamposulku
2019-05/marina-cafe-laituri-led-kuva
2019-05/min-tamminen-logo-02
2019-05/logo-fin-fi
2019-05/nordea-masterbrand-500px-rgb
2019-05/omasp-logotype-cmyk-tm-slogan
2019-05/op-kymenlaakso-rgb-vasen
2019-05/risti-13-lukitustekniikka
2019-05/rudus-logo
2019-05/si
2019-05/spalding-logo-hirez
2019-05/steveco
2019-05/taeystuho
2019-05/visilogo
2019-05/sportia-0
2019-10/ekami-tekijo-iden-tekija-logo-mag-1024x512pix-jpg
2020-10/logo-colour-rgb
2020-10/1603295200_stark-logo

Kotisivu & Design by Intendit Web Agency