KUVA: Taas tien päälle. KTP-Basketin reissumatseissa lähtö ja maali ovat Jyrkilän talleilla Kotkan Aittakorvessa. Seuran oma kasvatti Michael ”Homppa” Pounds on noussut sieltä bussiin monenmonituista kertaa. Oikealta kuvaan pyrkii Topias Kuukkanen oman tyynynsä kanssa.

KUVA: Taas tien päälle. KTP-Basketin reissumatseissa lähtö ja maali ovat Jyrkilän talleilla Kotkan Aittakorvessa. Seuran oma kasvatti Michael ”Homppa” Pounds on noussut sieltä bussiin monenmonituista kertaa. Oikealta kuvaan pyrkii Topias Kuukkanen oman tyynynsä kanssa.

Koripalloilijan arki on kirjava

KTP-Basket viettää paljon aikaa saleilla mutta myös tuhansia kilometrejä tien päällä. Matkustamisen rasituksia ei voi välttää, mutta niitä voi lieventää. Eldar Skamo on ”kiertänyt” jo neljä kertaa maapallon.

PELAAMINEN KORISLIIGASSA on muutakin kuin kiva matsi kerran viikossa – tai parhaassa kaksi. Aktiivipalloilijan arkeen kuuluu parikin harjoitusta päivässä, lihashuoltoa ja muita oheistoimintoja sekä paljon matkustamista.

Laskettiin tässä kerran, että pelkästään runkosarjassa meille kertyy kausittain noin 12.000 ajokilometriä vieraspelimatkoista ja siihen vielä pudotuspelikilometrit päälle, kertoo KTP:n koripalloilijoita yli 20 vuotta kyydittänyt Jarmo Pukkila.

Reissaaminen on kivaa tiettyyn rajaan asti, mutta jokainen joka on käynyt Kyminlinnaa pidemmällä tietää, että matkustamisessa on myös vaatimuksensa.

Tien päällä olossa on omat henkiset ja fyysiset rasitteensa, ja jokainen sietää ne yksilöllisesti. Kaikki eivät tunne samalla tavalla matkaväsymystä, mutta se vaikuttaa kuitenkin kokonaisuuteen. On sanomattakin selvää, että vierasjoukkue lähtee aina otteluun takamatkalta, KTP-Basketin fyysisestä valmennuksesta vastaava Petteri Koski toteaa.

Matkustamisen rasituksia voidaan Kosken mukaan toki lieventää.

Taukoja ja jaloittelua sopivin välein, ruokailu ja sen päälle rentoutuminen, listaa Koski ja jatkaa. – ”Isossa maailmassahan” näitä asioita voidaan tehdä hieman toisin. Huippusarjoissa pitkät pelireissut lennetään yksityiskoneilla, ja kroppa pidetään kasassa erilaisilla kompressioasuilla, joilla on sama tarkoitus kuin lentosukilla, kuntovalmentaja Koski selvittää.

YKSI YHTEINEN PIIRRE kotikutoisella Korisliigalla ja maailman arvostetuimmalla ammattilaissarjalla NBA:llakin on. Ovatpa pelimatkat kuinka pitkiä tahansa ja tehdäänpä ne millä kulkupelillä hyvänsä, otteluiden voitto-/tappiosuhde on kuitenkin jokseenkin samaa.

KTP:n parin viime kauden vierasvoittoprosentti on noin 40. Se on lähellä sitä koko Korisliigassa kuten myös NBA:ssa. Eli pelilliset taidot viime kädessä ratkaisevat, eikä prosenttilukuja voitane millään poppaskonsteilla kaunistaa.

Eldar Skamo (33 vuotta) on KTP:n korisliigajoukkueen konkareita ja hänellä on jo pitkä ura takana. Pääsarjassa päättynyt kausioli 15:s, ja 1. divisioonastakin pelimiehellä on kokemusta yhden vuoden verran.

Leikillisellä laskennalla Skamon voidaan sanoa istuneen linja-autossa ainakin neljän maapallon ympärysmatkan verran; 16. pelikautta, keskimäärin 10.000 vieraspelikilometriä/vuosi, ja maapallon ympärysmitta on 40.075 kilometriä. Se tulee siitä.

ELDAR SKAMOA EI ”PITKÄ MATKA” näin jälkikäteen tai tästä eteenpäinkään suuresti hetkauta. Mies toki reagoi reissaamisen rasituksiin, muttei ota niistä stressiä.

Se on pitkälti asennekysymys. Kauden alussa tiedämme, ketkä ovat vastustajiamme ja missä on käytävä, ja joka paikassa vielä kaksi kertaa. Matkustaminen kuuluu tähän ammattiin, eikä siitä passaa valittaa, Skamo kuittaa. Siitä hän on kuitenkin iloinen, että vieraspelikohteista ne kaukaisimmat – Lapua (500 kilometriä Kotkasta) ja Kauhajoki (460 km) – on tältä kaudelta jo kahdesti käyty.

Vieraspelimatkoilla Eldar Skamo keventää oloaan nykytekniikan, iPadin ja kännykän, tarjoamilla mahdollisuuksilla.

Pelaajat keskittyvät aika pitkälti omissa oloissaan. Joskus taannoin korttiringit kuuluivat pelireissujen ohjelmaan, mutta en muista, että yhdelläkään KTP:n matkalla olisi korttia hakattu, Skamo toteaa.

LIIKENTEESSÄ ON OMAT RISKINSÄ, mutta niillä pelimatkoilla, joilla Eldar Skamo on ollut mukana, on vahingoilta vältytty.

No tältä kaudeltahan on se yksi ”läheltä piti”-tilanne, kun Joensuusta palattaessa hirvi tuli tielle. Onneksi ”hovikuljettaja” Pukkila vältti törmäyksen, ja matka sai jatkua. Kyllähän se äkkipysähdys hieman säikäytti, ja jotkut jotka olivat ennättäneet jo torkuille, putoilivat penkeiltä, Skamo muistelee.

Eldar Skamo pitää hyvästä ruoasta ja hän arvostaa runsasta kattausta. Pitkillä pelireissuilla KTP ruokailee, ja yksi kotkalaisten suosikkikohteista on Tei-Tupa Ikaalisissa. Se on useiden urheilujoukkueiden ja muidenkin ryhmien suosima, ja monien mielestä taukopaikkana yksi maan parhaista.

Tei-Tuvan emäntä ja yrittäjä Inkeri Suojanen on kehuista mielissään.

Meidän valttimme on hyvä kotiruoka runsaasta noutopöydästä. Sillä me yritämme tehdä asiakkaat tyytyväiseksi. Paras kiitos siitä, että olemme onnistuneet on, kun pihassa seisoo parhaimmillaan 12 linja-autoa, Inkeri Suojanen toteaa.

RAVINTOLAYRITTÄJÄNÄ INKERI SUOJANEN on toiminut kohta 36 vuotta.

Tässä samassa rakennuksessa ollaan oltu alusta asti. Itse olin noita ensimmäisiä hirsiä tuohon pirtin nurkkaan nostelemassa, kertoo iloinen Inkeri.

Matkan varrella on monesta urheilujoukkueesta tullut kanta-asiakkaita. En minä niitä kaikkia pelipoikia muista, mutta KTP:hen on jo monivuotinen suhde. On siellä joukossa sitten Tapparaa, Ilvestä, Salon Vilpasta, SJK:ta, Pietarsaarea ja mitä niitä onkaan, Suojanen luettelee.

Tei-Tupa työllistää hieman kirjavan määrän keittiöalan ammattilaisia sesongista riippuen.

Tähän aikaan vuodesta turistiryhmät liikkuvat vähemmän, mutta urheilujoukkueita on aina tien päällä. Kaikille pyrimme kuitenkin olemaan mieliksi. Toivomuksia aina kuunnellaan, eikä meiltä saa lähteä nälkäisenä, Inkeri Suojanen korostaa.

TEKSTI: Matti Järvinen KUVA: Kai Kilappa

Koripalloilijan arki on todellakin kirjava ja täynnä yllätyksiä. Tämä juttu on julkaistu KTP-Basket-kustanteisella Kymen Sanomien sivulla silloin (12.3.2020), kun koronavirus ei ollut vielä päättänyt kotimaista koripallokautta ennenaikaisesti. Juttua on jälkeenpäin päivitetty joiltakin osin.

Yhteistyökumppanit

2019-05/autosuni-logo
2019-05/cads-0
2019-05/dakar-petrooli
2019-05/datagroup
2019-08/eko
2019-05/ankkuri
2019-05/image001i
2019-05/haminakotka
2019-05/handelbanken
2019-05/kotkalogo
https://www.intersport.se/
2019-05/kso
2019-05/kotkanklubi
2019-05/kymen-sanomat.svg-
2019-05/lahitapiola-kaakkois-suomi-rgb-sininen
2019-05/lamposulku
2019-05/marina-cafe-laituri-led-kuva
2019-05/min-tamminen-logo-02
2019-05/logo-fin-fi
2019-05/nordea-masterbrand-500px-rgb
2019-05/omasp-logotype-cmyk-tm-slogan
2019-05/op-kymenlaakso-rgb-vasen
2019-05/risti-13-lukitustekniikka
2019-05/rudus-logo
2019-05/si
2019-05/spalding-logo-hirez
2019-05/stark-logo-cmyk
2019-05/steveco
2019-05/taeystuho
2019-05/visilogo
2019-05/sportia-0
2019-10/ekami-tekijo-iden-tekija-logo-mag-1024x512pix-jpg

Kotisivu & Design by Intendit Web Agency